TOPlist

DREDY.SZM.SK

Dredy pre každého ;)

Historia - cornrows 

Najstaršia história

Cornrowsy, alebo priberané vrkôčiky sú rozšírené nielen v Afrike, odkiaľ pochádzajú, ale aj po celom svete. Ich vznik siaha až do staroveku. Dôkazom toho je zachovaná ílová socha s cornrowsami zo starovekej nigérijskej civilizácie, datovaná rokom 500 pred n. l. Peters v histórii o černošských účesoch uvádza: „Hieroglyfy a sochy, ktoré vznikli pred tisíckami rokov sú dôkazom pozornosti, ktorú Afričania venovali svojim vlasom. Vrkôčiky boli tiež vytesané do temena slávnej Sfingy.“

Účes s cornrowsami sa v Afrike dotýka viacerých oblastí života: náboženstva, príbuzenstva, spoločenského statusu, veku, etnicity a ďalších atribútov identity, ktoré môžu byť vyjadrené prostredníctvom účesu. Rovnako dôležitý je aj akt pletenia, ktorý prenáša kultúrne hodnoty z generácie na generáciu, vyjadruje putá medzi priateľmi a vytyčuje rolu profesionálneho zapletača cornrowsov.

 

Obdobie transportov černochov do otroctva za Atlantik

Ako mnohé ďalšie „afrikanizmy“ v Novom svete, aj umenie afrických účesov prežilo tieto brutálne transporty. Hlavy im často oholili, zdanlivo síce z hygienických dôvodov, no v skutočnosti psychologickým dopadom bolo odlúčenie od africkej kultúry, ktorá bola s účesmi spätá. Znovuobnovenie tradície afrických účesov bolo v Novom svete teda aktom protestu; nosiť sa síce mohli, ale skryté: „Otroci, ktorí pracovali v plantážnych domoch, museli byť udržiavaní a čistého vzhľadu. Preto nosili muži i ženy často pevné vrkoče, alebo cornrowsy (pletené rozdeľovaním prameňov a ich pripletaním priamo k pokožke hlavy). Vypletané vzory boli zvyčajne založené na afrických tradíciách a štýloch. Ďalšie účesy, ktoré černosi nosili, boli kombináciou tradičných afrických účesov, európskych trendov a dokonca aj postupov pôvodných obyvateľov Ameriky.

Množstvo účesov opísaných v zápiskoch otrokov, ktorí utiekli zo zajatia naznačuje, že niektoré z okázalejších účesov, predstavovali jednoznačné akty vzdoru ich nositeľov. Slobodní Afroameričania na severe tiež nosili tradičné účesy. Napríklad Frances Harper, autor prvého černošského románu publikovaného v Amerike, sa na jednej dobovej rytine objavuje s účesom, pripomínajúcim cornrowsy.

 

Od občianskej vojny k občianskym právam

Po občianskej vojne si veľa Afroameričanov začalo vyrovnávať vlasy. Madam C. J. Walker vynašla systém na vyrovnávanie vlasov, ktorý ich nepoškodzoval, tak ako ostatné metódy. Stala sa aj prvou čiernou milionárkou. Zatiaľ čo vlasy dospelých boli často vyrovnávané, vlasy detí boli priestorom, kde tradícia mohla naďalej pretrvávať: prvé vrkôčiky robili malým dievčatkám na kolenách matky a staré matky. Česanie, olejovanie a zapletanie vlasov podporovali ich rast.

Dokonca aj po príchode vyrovnávajúceho hrebeňa na začiatku 20. storočia nosili dievčatá vlasy zapletené a ozdobené ofinami, baretkami, stužkami alebo ihlicami. Len v nedele alebo počas špeciálnych príležitostí nosili mladšie dievčatá vlasy rozpustené a natočené pomocou nátačiek; tieto účesy však vyžadovali každodennú starostlivosť, na ktorú popri iných aktivitách nemali čas ani deti, ani ich ťažko pracujúce matky.“

Vzbury proti africkému kolonializmu v 50-tych rokoch a nová kultúrna politika v Amerike, bohatá na udalosti, inšpirovala k alternatívam v technikách vyrovnávania vlasov. Čierni umelci, akademici i aktivisti začali smerovať k africkým účesom. Prvý, kto uskutočnil výlet naspäť do Afriky, bol umelec John Biggers. Zistil, že cornrowsy, ktoré vídal v Severnej Karolíne, boli vlastne pozostatkami africkej tradície. V jeho knihe kresieb z výletu do Afriky napísal: „Veľa účesov zo západnej Afriky nosia aj černošské ženy v Spojených štátoch, vrátane cornrowsov. Vlasy sú napomádované, vyčesané a pevne spletené. Konce vlasov, ktoré padajú na krk, sú zviazané nitkami. Hrebeň majú vyrezaný z tvrdého dreva.“

Cornrowsy však neboli jediným účesom, ktorý Afroameričania znovuobjavili v Afrike. Juhoafrické ženy nosili v 50-tych rokoch prírodný „bush“ účes. Tento druh účesu sa začal objavovať medzi čiernymi umelcami, intelektuálmi a aktivistami v polovici 50-tych rokov. Na zdôraznenie jeho kultúrneho pôvodu dostal názov „afro“, ktorý sa používa dodnes. Hoci afro začalo v 70-tych rokoch upadať, cornrowsy boli stále na výslní. Počas tohto obdobia viedli profesionálni vlasoví štylisti dokonca výskum o afrických technikách pletenia.

V 70-tych rokoch priniesli do USA techniky pletenia aj západoafrickí imigranti. V 80-tych rokoch sa hip-hop stal dominantným v černošskom kultúrnom hnutí, v 90-tych rokoch už množstvo hip-hopových umelcov nosilo cornrowsy. Dôraz na komplikované geometrické vzory v cornrowsových účesoch – snáď reflektujúci nové Afro-futuristické hnutie – je aj tu dôležitým ukazovateľom, že matematika je takisto súčasťou afrického dedičstva, ako aj ich vlasy.